De 4 belangrijkste horecatrends


Het gaat goed met de Nederlandse horeca. Dat betekent dat niet alleen de omzet stijgt, maar ook de concurrentie. Hoe stijg je als startende horecaondernemer boven de rest uit? Een slimme ondernemer maakt het verschil door vooruit te kijken en in te spelen op de trends. Kwalitaria vroeg Hans Steenbergen, foodtrendwatcher en hoofdredacteur van het online magazine Food Inspiration, om zijn visie te geven op de vier grootste horecatrends van dit moment.

Bewust en gezond genieten

De vraag naar lekker en gezond eten blijft groeien. Consumenten worden zich steeds bewuster van wat eten met je doet. Vooral Millennials – de generatie geboren tussen 1980 en 2000 - leiden deze beweging. Volgens Steenbergen zien zij lekker en gezond eten als een vanzelfsprekende keuze: “Gezond eten is onderdeel van hun lifestyle. En de gezondheidsrage wordt de komende jaren alleen maar sterker. Dat heeft niet alleen met Millennials te maken, maar ook met de vergrijzing van de samenleving. Doordat er meer ouderen komen, is er meer aandacht voor gezonde voeding. In grote wereldsteden zien we dan ook veel gezondere alternatieven opduiken. Wat deze nieuwe formules met elkaar gemeen hebben? Vers en verantwoord eten. Vaak in het zicht bereide maaltijden die snel geserveerd worden tegen een schappelijke prijs.”

Transparantie

Gezondheid is onlosmakelijk verbonden met de tweede trend: transparantie. Consumenten willen weten waar hun eten vandaan komt en vragen om eerlijkheid over het gebruik van E-nummers, suiker en zout. “Als transparante ondernemer heb je geen geheimen”, vertelt Steenbergen. “Je bent eerlijk over wat je verkoopt en hebt een goed eigen verhaal waar je gasten trots op zijn. Vertel bijvoorbeeld waar je vlees vandaan komt en hoe de dieren zijn grootgebracht.”

Ambachtelijk

Er is veel meer waardering voor ambacht. Alles wat huisgemaakt is, is onderscheidend. Volgens Steenbergen is het daarom belangrijk om te laten zien wat je doet: “Draai je je eigen kroketten of maak je je eigen hamburgers? Doe dat dan in het zicht van je gasten. Brood afbakken in de oven, ook in het zicht van je gasten. Vleeswaren snijden, idem dito. Dat is een enorme prikkel om te kopen.”

Customization

De laatste grote horecatrend is customization: gasten hebben steeds meer behoefte aan een persoonlijke benadering en zijn op zoek naar een unieke ervaring. Volgens Steenbergen maken we de stap van bulk naar bijzonder: “Je gasten willen zelf de ingrediënten van hun burger bepalen, hun eigen salade samenstellen en de toppings op hun pizza kiezen. Maar personalisering gaat verder dan je aanbod, vergeet ook de gastvrije begroeting niet! Leer de namen van je gasten kennen. Bij binnenkomst bij je voornaam begroet worden – daar kan geen reclamecampagne tegenop!”

Kwalitaria begrijpt hoe belangrijk het is om voor te lopen op de concurrentie en volgt daarom de laatste trends en ontwikkelingen op de voet. Meer weten? Neem contact met ons op via 088 044 6000!

Reacties

Michiel 05.18.2017

Super!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

Meer blog

Whitepaper:
Voor jezelf beginnen. Is franchise iets voor jou?

Alle voor- en nadelen van franchisen op een rij. Belangrijke informatie voor iedereen die een eigen zaak start!

DOWNLOAD WHITEPAPER

Whitepaper:
Soft of hard franchise; welke vorm past bij jou?

De belangrijkste kenmerken van soft en hard franchising overzichtelijk op een rij!

DOWNLOAD WHITEPAPER