Overslaan en naar de inhoud gaan
4x de kracht van franchise tijdens de coronacrisis
Terug naar overzicht

4x de kracht van franchise tijdens de coronacrisis

...stay strong together!

Tips&tricks

We kunnen er niet omheen. Er is momenteel maar één onderwerp dat de gemoederen bezighoudt: corona. De gevolgen die het virus met zich meebrengt zijn enorm en voor veel ondernemers zijn het spannende en onzekere tijden. Dan is het fijn om terug te kunnen vallen op een franchiseorganisatie en te weten dat je er niet alleen voor staat. 

Lees meer...

1. Snel handelen is essentieel

Dat de gevolgen van de coronacrisis groot zijn voor de horeca moge duidelijk zijn. Restaurants, cafés, snackbars; iedereen moet voorlopig zijn deuren gesloten houden. Wil je als horecazaak toch omzet genereren, dan vraagt dat om creatieve oplossingen. Het starten met bezorgen, als je dat nog niet deed, is er daar één van. Daar liggen kansen, zeker als de concurrentie op dit gebied achterblijft. Maar bij het starten met bezorgen komt veel kijken: Hoe kunnen je klanten een bestelling plaatsen? Hoe regel je de betalingen? En wat te doen met zaken als het bepalen van je bezorggebied en de aanschaf van benodigde materialen?

Van al deze zaken schrikt een franchiseorganisatie allang niet meer. Zo ook het e-commerce team van FFC, het formulehuis van Kwalitaria, niet. Vóór de coronacrisis bezorgde een groot deel van de Kwalitaria vestigingen al, dus het team heeft reeds de nodige ervaring opgedaan. Ervaring die nu goed van pas komt om snel te kunnen handelen. “We hebben sinds het sluiten van de horeca voor nog eens vijftien vestigingen een bezorgservice opgestart en gaan hier ook de komende tijd mee verder”, vertelt digital manager Wouter Krupe. “We richten de webshop voor ze in en/of sluiten ze aan bij Thuisbezorgd. Daarnaast maken we iDEAL-betalingen mogelijk en denken we mee over het bezorggebied, de bezorgkosten en het assortiment. Via onze aangesloten partners zijn benodigdheden, zoals een e-bike en een bezorgtas, bovendien snel geregeld. Het is goed om te zien dat we met onze bijdrage de ondernemers helpen om binnen afzienbare tijd toch omzet binnen te halen.”

8x horecatrends waar we niet omheen kunnen

 

2. Goede communicatie is alles

Duidelijke communicatie naar je klanten toe is van groot belang, zeker in tijden als deze. Je klanten vragen zich af of ze nog bij jouw zaak terechtkunnen en welke mogelijkheden je aanbiedt. Ook wat betreft goede communicatiematerialen kan een franchiseorganisatie veel voor je betekenen. Vaak is er al materiaal beschikbaar dat je direct kunt inzetten, zowel online als offline. Fijn, want zo houd jij tijd over om je op andere belangrijke zaken te richten.

Ook de Kwalitaria-ondernemers hebben vanuit FFC veel communicatiemateriaal tot hun beschikking gekregen. “We hebben verschillende materialen gemaakt die onze franchisenemers zelf lokaal kunnen inzetten”, vertelt marketing & sales directeur Martijn Boone. “Dan heb ik het over offline materialen, zoals posters, countertops en flyers, maar ook online middelen voor de lokale websites en social media-pagina’s. Zo geven we onze franchisenemers diverse mogelijkheden om hun klanten te informeren over bezorg- en afhaalmogelijkheden, maar ook over geldende maatregelen, zoals het houden van 1,5 meter afstand en het maximaal aantal gasten dat wordt toegelaten in de winkel. Daarnaast profiteren al onze vestigingen van het grote bereik van onze landelijke communicatie en onze betaalde advertenties.”

Communicatie rondom de corona-maatregelen

 

Als zelfstandig ondernemer heb je bovengenoemde mogelijkheden vaak niet. Het (laten) opmaken van goede communicatiematerialen kost veel tijd, terwijl snel handelen juist essentieel is. FFC en Kwalitaria bieden deze ondernemers graag een helpende hand en hebben daarom algemeen communicatiemateriaal beschikbaar gesteld. Martijn: “Wij helpen in deze onstuimige tijd graag waar mogelijk. Het is belangrijk dat we als branche de richtlijnen goed volgen om verdere maatregelen te voorkomen. Goede communicatie helpt daarbij.”

3. Wegwijs in de wirwar van regels, richtlijnen en regelingen

Vanuit de overheid wordt er veel informatie verspreid over regels, richtlijnen en regelingen. Maar welke gelden voor jou en waar heb jij recht op? Grote kans dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Fijn, om dan een overzicht te krijgen van de ontwikkelingen die voor jóú belangrijk en van toepassing zijn. Ook hierin biedt een franchiseorganisatie waardevolle ondersteuning. Zij beschikken over de kennis en staan nauw in contact met diverse instanties.

“Dit is waar FFC juist belangrijk kan zijn voor de ondernemers.” – Vincent Lorist van Kwalitaria Zoetermeer.


Dat ervaren ook de Kwalitaria-ondernemers. “We updaten onze franchisenemers dagelijks over alle ontwikkelingen”, stelt algemeen directeur Joep Leemans. “Daarnaast maken we concrete overzichten met de stappen die onze ondernemers kunnen doorlopen als zij een omzetdaling ervaren of zelfs helemaal gesloten zijn. We geven aan waar ze recht op hebben, wat ze kunnen doen als hun personeel thuiszit en hoe ze bepaalde compensaties kunnen aanvragen. Ook helpen we ze met communicatie naar de verhuurders van de panden toe, om uitstel van betaling aan te vragen. We merken dat dit erg gewaardeerd wordt door onze franchisenemers en dat ze hier echt iets aan hebben.”

4. Een waardevol netwerk

Hoe fijn is het om in een lastige periode ervaringen te kunnen uitwisselen met mensen die in hetzelfde schuitje zitten? Korte lijntjes kenmerken het netwerk van franchisenemers. Je staat snel in contact met elkaar; de perfecte manier om ideeën uit te wisselen en vragen te stellen. “Wij zien bijvoorbeeld dat er suggesties en voorbeelden worden gedeeld voor hoe je ervoor kunt zorgen dat medewerkers en gasten 1,5 meter afstand houden”, vertelt Rogier Janssen, franchise manager bij FFC. “Ook worden er mooie initiatieven gedeeld. Kwalitaria Zijdelwaard heeft bijvoorbeeld het plaatselijke woonzorgcentrum getrakteerd op kroketten, dat inspireert andere franchisenemers.”

Diverse zorgcentra werden door Kwalitaria getrakteerd op kroketten of andere lekkernijen.

 

En dat is misschien direct wel het grootste voordeel van aangesloten zijn bij een franchiseorganisatie: het gevoel dat je het samendoet en er niet alleen voor staat. Samen zorg je ervoor dat iedereen deze periode zo goed mogelijk doorkomt. Dan rest ons nog maar één ding te zeggen: Stay strong together!
 

Ook de kracht van franchise ervaren?

…word Kwalitaria-ondernemer!

Benieuwd wat franchise voor jou kan betekenen? We vertellen je graag alles over de mogelijkheden bij Kwalitaria. Neem gerust contact met ons op of maak direct een afspraak om kennis te maken:

Wellicht ook interessant

  • Kwalitaria Prinsenland draait beter dan vóór de coronacrisis
    Interview

    Kwalitaria Prinsenland draait beter dan vóór de coronacrisis

    Plussen tijdens de crisis is knap. Wanneer dat lukt als jonge ondernemer met je eerste eigen zaak, zonder ervaring in de cafetariabranche, is dat bewonderenswaardig. Gianmarco Tutone: ‘Als je iets wilt, moet je ervoor gaan.’ Snackkoerier ging met hem in gesprek over het geheim achter zijn succes.

    Lees meer
  • Tips: hoe overleef je als horecaondernemer de coronacrisis?
    Tips&tricks

    Tips: hoe overleef je als horecaondernemer de coronacrisis?

    “Hoe overleef ik dit?” Het is een vraag die ongetwijfeld bij veel horecaondernemers door het hoofd heeft gespookt sinds het sluiten van de horeca. Maar bij de pakken neerzitten is geen optie; denken in oplossingen, daar gaat het om. Wij vroegen verschillende Kwalitaria-ondernemers hoe zij met de situatie omgaan.

    Lees meer
  • Een nieuwe vestiging openen in de coronatijd; wat komt daar allemaal bij kijken?
    Interview

    Een nieuwe vestiging in coronatijd; wat komt daar allemaal bij kijken?

    Ben je al maanden bezig met de opening van jouw nieuwe Kwalitaria, komt ineens het coronavirus om de hoek kijken. Het overkwam de ondernemers van Kwalitaria De Clomp in Zeist. Wij spraken opstart coördinator Rick Holtjer over wat er allemaal bij deze opening kwam kijken.

    Lees meer