Overslaan en naar de inhoud gaan
Het verhaal van Kwalitaria
Terug naar overzicht

8x horecatrends waar we niet omheen kunnen

...het menu van de toekomst!

Nieuws

2020 was voor de horeca een jaar om nooit meer, en tegelijkertijd ook heel snel, te vergeten. Alle ontwikkelingen hebben veel effect gehad op de branche én op consumenten. Wat heeft dit voor gevolgen? Wij vroegen foodtrendwatcher Hans Steenbergen van Food Inspiration naar het menu van de toekomst.

Lees meer...

1. Take-away & delivery

Er is het afgelopen jaar natuurlijk een enorme groei geweest in take-away en delivery, en de verwachting is dat deze trend ook in de toekomst blijft aanhouden. Als mensen eenmaal het gemak hebben leren kennen van het bestellen via je telefoon en het snel bezorgd krijgen van eten, dan gaan ze niet snel meer terug. Mensen houden nu eenmaal van gemak.

2. Plantaardig

We eten met z’n allen steeds meer plantaardig. Aan de ene kant omdat de producten steeds lekkerder worden, maar ook omdat we zo een bijdrage leveren aan het grote klimaatprobleem. Consumenten houden hier steeds meer rekening mee, waardoor de vraag naar vegetarische en veganistische producten alleen maar zal toenemen.

3. Gepersonaliseerd

We kunnen het bestelgedrag van klanten steeds beter volgen en weten zo steeds beter wat ze lekker vinden. Daar kunnen we vervolgens op inspelen door ze gepersonaliseerde suggesties te bieden. Nog een stap verder is dat mensen straks de biometrie van hun lijf op hun telefoon hebben en zo weten wat ze het beste kunnen eten. Dit is iets voor de toekomst, maar het gaat gebeuren.

4. Gezond eten

Voeding en lijfstijl wordt steeds belangrijker en gezond eten wordt dan ook steeds meer gezien als medicijn. De druk om gezonder en bewuster te gaan eten wordt steeds groter en men beseft meer en meer dan gezond en gebalanceerd eten bijdraagt aan de fysieke gesteldheid.

5. Transparant

Er wordt van bedrijven en merken steeds meer verlangd dat ze transparant zijn. Transparant over wat ze doet en waarvoor ze staan. Het eerlijk zijn over wat er in producten zit is hierbij een heel belangrijk punt.

6. Fair

Tegelijkertijd is het ook van belang dat je fair bent. Wees eerlijk naar producenten, naar consumenten, naar de buurt. Ga niet alleen voor eigen belang, maar zorg ook dat je de wereld een beetje beter maakt. Vooral voor de jongere generatie, die voor de grote uitdaging staat om het klimaatprobleem echt aan te pakken, wordt dit een heel belangrijk punt.

7. Gemak

De grootste drivers voor consumenten blijven nog steeds gemak, snelheid en prijs. Zodra het te ingewikkeld wordt, en consumenten bijvoorbeeld te veel stappen moeten doorlopen om te bestellen, haken ze af. Dit geldt zeker voor de jongere generatie die is opgegroeid met een telefoon.

8. Circulair

Het recyclen en het maken van zo min mogelijk afval blijft ook in de toekomst belangrijk. Van mensen, maar ook zeker van bedrijven, wordt steeds meer verwacht dat ze hierin hun verantwoordelijkheid nemen.


Is Kwalitaria klaar voor het menu van de toekomst?

‘De ontwikkelingen zijn het afgelopen jaar ontzettend snel gegaan, ook voor Kwalitaria’, vertelt Martijn Boone, marketing & sales directeur bij FFC. We zien een enorme groei in online bestellingen en om hierop in te spelen komen we met nieuwe locaties die helemaal gericht zijn op afhalen en bezorgen. De focus zal liggen op vestigingen met minder vierkante meters, die niet langer per se gevestigd zijn op A-locaties.’

‘Daarnaast zijn we achter de schermen druk bezig met een nieuwe website die het bestelproces een stuk eenvoudiger moet maken. Ook gaan we de website personaliseren, zodat onze gasten een optimaal bestelproces ervaren met alle gemakken van dien.’

‘Een blijvend punt op de agenda van Kwalitaria is bovendien het verbeteren en verduurzamen van de reguliere producten. We maken ze lekkerder en duurzamer door bijvoorbeeld te kiezen voor vlees met een keurmerk en duurzame verpakkingen. Maar we voegen ook steeds meer vegetarische producten toe aan het assortiment en we werken aan een nieuw kindermenu, met aandacht voor groenten en suikervrije drankjes. Alles om consumenten te helpen bij hun bewustwording.’

 

Enthousiast geworden?

...dat smaakt naar meer!

Als Kwalitaria begrijpen we hoe belangrijk het is om voor te lopen op de concurrentie, daarom volgen we de laatste trends en ontwikkelingen op de voet. Meer weten hierover? We vertellen het je graag:

Wellicht ook interessant

  • Een kijkje in de duurzame keuken van Kwalitaria Hoogerheide
    Interview

    Een kijkje in de duurzame keuken van Kwalitaria

    Duurzaamheid is voor Kwalitaria een belangrijk punt van aandacht. We zijn dan ook continu bezig om onze producten en services nog verder te verduurzamen. Voor onderneemster Linda Brouwer was dit een van de redenen om zich bij de formule aan te sluiten. Wij vroegen haar waarom dit onderwerp voor haar zo belangrijk is.

    Lees meer
  • De 5 meest gestelde vragen over ondernemen bij Kwalitaria
    Tips&tricks

    De 5 meest gestelde vragen over ondernemen bij Kwalitaria

    Franchise, wat is dat nu eigenlijk? Waarom zou jij jezelf als ondernemer bij Kwalitaria aansluiten en wat kost dat? Kwalitaria’s franchise recruiter Ricardo Stroes geeft antwoord op de meest voorkomende vragen. 

    Lees meer
  • Van geen ervaring naar vaste klantenkring
    Interview

    Ondernemer aan het woord: Van geen ervaring naar vaste klantenkring

    Iedere succesvolle ondernemer is ooit begonnen. Maar hoe doe je dat, starten zonder ervaring? Dat het weldegelijk kan, bewijst Gianmarco van Kwalitaria Prinsenland. Hij vertelt over zijn overstap naar het cafetariaschap.

    Lees meer