5 tips voor starten met bezorgen in de coronatijd

Ja, ze hadden er bij Kwalitaria Walk-Inn in Drachten al wel eens over nagedacht om te gaan bezorgen, maar dat waren lange termijnplannen. Toen op 15 maart duidelijk werd dat alle horeca moest sluiten, kwam daar echter snel verandering in. In een korte tijd werd er een bezorgservice opgestart en hoewel het eerst nog even wennen was – “We waren er niet op voorbereid, dus alles liep in het begin nog niet zo soepel zoals het hoort” – hebben ze alles inmiddels goed op de rit. Wij spraken onderneemster Suzy Harpal, die samen met haar man Kwalitaria Walk-Inn runt, over het succesvol starten met bezorgen in de coronatijd.

Tip 1: Bekijk je kansen

“Natuurlijk wil je omzet binnenhalen, maar het moet wel rendabel zijn. Wij hebben eerst goed om ons heen gekeken: Wat doet de concurrentie? Waar hebben onze eigen klanten behoefte aan? We zagen al snel voldoende kansen voor een bezorgservice, dus hebben niet lang getwijfeld. Daarbij hadden wij het geluk om aangesloten te zijn bij een franchiseformule. FFC heeft al voor meer vestigingen een bezorgservice opgestart, waardoor er snel gehandeld kon worden. Ze hebben onder andere onze Kwalitaria webshop ingericht en iDEAL-betalingen mogelijk gemaakt; binnen 2 weken na de persconferentie waren we online. Inmiddels zijn we ook aangesloten bij Thuisbezorgd waardoor we nog meer bestellingen binnenkrijgen. Een nadeel is wel dat je veel fee moet betalen aan Thuisbezorgd, dat is iets om rekening mee te houden.”

KW-Walk-Inn-Bezorgen-600x360.png Het bezorgteam van Kwalitaria Walk-Inn

Tip 2: Breng je bezorgservice onder de aandacht

“Social media is een goed middel om je gasten op de hoogte te brengen van je bezorgmogelijkheden. Wij posten regelmatig een bericht over onze contactloze bezorgservice. Daarnaast hebben we ook nieuwe klanten aangesproken door flyers te verspreiden in de buurt. Via FFC waren deze flyers al beschikbaar, dus dit hebben we snel kunnen doen. Ook stoppen we een kaartje met informatie over onze bezorgservice bij elke afhaalbestelling.”

Tip 3: Zorg voor extra personeel en vervoer

“Wij hadden natuurlijk nog geen bezorgers en waar vind je die nu à la minute? Gelukkig kregen we vrij snel reactie op onze Facebook-advertentie. Deze advertentie hebben we gericht op jongeren en dat heeft effect gehad: veel scholieren zaten thuis en wilden graag werken. Zo hebben we redelijk snel bezorgers kunnen aanstellen. Dit betekende wel dat we extra vervoer moesten regelen, naast de auto die we al hadden. Gelukkig konden we via Thuisbezorgd snel twee bezorgfietsen aanschaffen.”

KW-De-Clomp-Bezorgfiets.jpg

Tip 4: Begin met een klein bezorggebied

“Je wilt de mensen die bij je bestellen goed kunnen bedienen, anders bestellen ze daarna niet meer bij jou. Wij zijn daarom begonnen met een beperkt bezorggebied van vier postcodes die we snel kunnen aanrijden. Toch merken we dat de bestellingen vooral van de postcodes komen die verder weg liggen; mensen die dichterbij wonen halen de bestelling liever af. We overwegen daarom om het bezorggebied uit te breiden met een extra postcode, maar eerst willen we er zeker van zijn dat dat haalbaar is. Zoals ik al zei: wat je bezorgd moet goed zijn, dat geldt zowel voor de kwaliteit als voor de wachttijd.”

Tip 5: Beperk je assortiment

“In het begin hadden we een vrij groot assortiment, later hebben we de meest bewerkelijke gerechten geschrapt. Zo bezorgen we bijvoorbeeld geen belegde broodjes meer, want daar gaat veel tijd in zitten. Op deze manier kunnen we de wachttijd beperken. Wij hebben er daarnaast voor gekozen om alleen rond het avondeten te bezorgen, wat altijd al ons drukste moment was. We hebben even overwogen om ook rond lunchtijd te gaan bezorgen, maar dit betekent dat je de hele dag bezorgers beschikbaar moet hebben en dat we de belegde broodjes toch weer op de menukaart zouden moeten zetten. Daardoor hebben we uiteindelijk besloten om het voor nu bij de namiddag en avond te houden."


Ondernemen bij Kwalitaria iets voor jou?

Begint jouw ondernemersbloed sneller te stromen na het lezen van dit artikel? Dan is ondernemen bij Kwalitaria iets voor jou! Heb je vragen of wil je er in een persoonlijk gesprek achter komen of franchisen bij Kwalitaria echt bij jou past? Neem dan gerust contact met ons op.

Contact: Telefoon: +31(0)88 044 60 00 | E-mail: ondernemen@kwalitaria.nl

Contactformulier.png

Meer blog

Whitepaper:
Voor jezelf beginnen. Is franchise iets voor jou?

Alle voor- en nadelen van franchisen op een rij. Belangrijke informatie voor iedereen die een eigen zaak start!

DOWNLOAD WHITEPAPER

Whitepaper:
Soft of hard franchise; welke vorm past bij jou?

De belangrijkste kenmerken van soft en hard franchising overzichtelijk op een rij!

DOWNLOAD WHITEPAPER

Reacties

floris 07.06.2020

Gaaf artikel! Als bedrijf moet je openstaan voor nieuwe aanpassingen in elke situatie. Door corona was bezorging een groot voordeel voor veel bedrijven. Dank je voor al deze tips. Ga zo door!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.