De cafetaria in een tijd van duurzaam en gezond eten

Eerlijk, duurzaam en gezond eten: de trends kennen we allemaal. Maar hoe speelt de cafetariabranche hierop in? Bestaat de traditionele cafetaria over 10 jaar nog wel? Bas Holshuijsen, directeur FFC (formulehuis Kwalitaria), heeft een duidelijke visie. We vroegen hem naar de toekomst van de cafetaria en hoe hij Kwalitaria hiervoor klaarstoomt.

Bestaat de traditionele cafetaria nog over 10 jaar?

“Ik denk dat de traditionele cafetaria zijn bestaansrecht verliest. In een traditionele cafetaria wordt de consument niet graag gezien. Van millenials horen we bijvoorbeeld vaak de uitspraak: “Ik ben niet zo’n snackbartype”. We zien de consumententrends van duurzaamheid, authenticiteit, regionaal en eerlijk eten steeds belangrijker worden. De nieuwe generatie heeft meer kennis over eten en drinken en wil dus ook weten waar ingrediënten vandaan komen. Snacken is onderdeel van de Nederlandse traditie, maar staat haaks op alle trends. Ik zie daardoor een relevantieprobleem ontstaan; we sluiten niet voldoende aan op de vraag vanuit de markt. Het aantal traditionele cafetaria’s neemt al jaren af, maar we zien de concurrentie wel toenemen. Zowel out-of-home als in-home. Ik zeg niet dat de traditionele cafetaria morgen geen bestaansrecht meer heeft, maar op de lange termijn sluit het aanbod onvoldoende aan. Bij Kwalitaria volgen we de trends en zorgen we ervoor dat we als cafetariaformule toekomstbestendig zijn.”

“De duurzaamheidstrend staat haaks op onze branche."

Wat merkt Kwalitaria van het relevantieprobleem?

“We zagen een aantal jaar geleden het eerste effect bij Kwalitaria. Het bonbedrag steeg, maar we zagen het aantal nieuwe bezoekers en het aantal keer dat de consument ons bezoekt teruglopen. Als ondernemer heb je hier niet direct last van; je omzet stijgt immers. Het aantrekken van nieuwe consumenten is echter essentieel voor het voortbestaan van je onderneming. Als formule is het onze taak om deze sluipmoordenaar uit te schakelen. Onze marketingafdeling is aan de slag gegaan met het vertalen van trends naar haalbare concepten. Concepten die nieuwe consumenten aanspreken. Zo kwam bijvoorbeeld ons burgerconcept tot stand. Burgers gemaakt met vers gehakt van Hollands MRIJ-rundvlees, belegd met de beste toppings en geserveerd op een biologisch broodje. Natuurlijk kost dat meer, maar dit concept heeft bewezen dat de cafetariabezoeker best bereid is om meer te betalen voor meer kwaliteit. Zo kostte een burger eerst €2,25 en vragen we er nu tussen de €5,95 en €6,95 voor. Dergelijke bereidingen vragen natuurlijk meer van onze ondernemers. Gerechten vers bereiden voor het oog van de consument, erover vertellen en er daadwerkelijk enthousiast over zijn.”

“Het is essentieel om nieuwe consumenten aan te trekken.”

Kun je over 10 jaar nog een frikandel bestellen?

“Zeker! Bij Kwalitaria is dit dan wel een frikandel zonder onnatuurlijke e-nummers, maar net zo lekker! Wij hebben onszelf een duurzaamheidsdoelstelling gesteld. In 2020 willen we dat onze producten 20% minder zout, 20% minder vet, 20% minder suiker en 20% meer groenten bevatten. Dat komt ook voort uit mijn persoonlijke ambitie. We zijn de grootste cafetariaformule van Nederland, dus ik voel de verantwoordelijkheid om Nederland iets minder ongezond te maken. Dat wil niet zeggen dat we consumenten iets opdringen. De beslissing ligt altijd bij de consument. We proberen ze wel te triggeren om bijvoorbeeld eens een salade te nemen in plaats van een frikandel speciaal. Een mooie bijkomstigheid is dat er meer marge zit op de nieuwe concepten. Een echte win-win situatie dus.”

“Ik voel de verantwoordelijkheid om Nederland iets minder ongezond te maken.”

Ziet de cafetaria er straks ook anders uit?

“Waar we voorheen genoegen namen met 100 vierkante meter, huren we nu alleen locaties aan van 150, 200 of zelfs nog meer vierkante meter. Zo ontstaat er ruimte om een leuke zitgelegenheid te maken. Consumenten willen sfeer en beleving. Gerechten worden op een bord aan tafel geserveerd. Op deze manier ontstaat er ook ruimte om het bonbedrag te verhogen. De consument blijft wat langer zitten, dus je kunt ze makkelijker verleiden om iets extra’s te bestellen. Tot op de dag van vandaag bestaat een maaltijd bij de cafetaria vrijwel altijd uit één gang, terwijl dit in een eetcafé er makkelijk drie zijn. Dat verschil zie je ook terug in het bonbedrag: van gemiddeld €19,- bij een eetcafé tot €4,70 bij een cafetaria. Een flink gat! Bij Kwalitaria zitten we inmiddels op €10,50. Wij willen het tussensegment bedienen. Een plek creëren waar de consument voor een redelijke prijs geniet van een lekkere maaltijd in een leuk ingerichte zaak.”

“Er zit een flink gat tussen het bonbedrag van een eetcafé en cafetaria.”

Wat is de rol van de ondernemer bij al deze ontwikkelingen?

“Het team op het servicekantoor is continu bezig om de trends te vertalen naar haalbare concepten voor in de winkels. Dat is waar we goed in zijn. Natuurlijk hebben we hierbij input van onze ondernemers nodig. Uit hoeveel ingrediënten mag een gerecht bestaan? Hoe lang mag de bereiding duren? Kunnen we ingrediënten in meerdere gerechten gebruiken om waste te verkleinen? Dankzij een effectieve samenwerking komen we tot de beste concepten. Een nieuw concept betekent vaak dat er in de vestiging een stapje meer gezet moet worden. Gerechten bereiden met verse ingrediënten kost simpelweg meer tijd. Dit moet je als ondernemer leuk vinden. Onderaan de streep is dit goed voor de omzet van je eigen zaak en voor de gehele formule. Wij lopen voorop in de markt en als je als eerst het hoge gras inloopt, heb je meer kans op natte voeten. Dat betekent dat nieuwe dingen niet altijd lukken. Dat hoort erbij als je een club van pioniers bent. We leren ervan en verbeteren onze concepten. Zo zijn we altijd een stapje verder dan de rest. “

“Als je als eerst het hoge gras inloopt, heb je meer kans op natte voeten.”

Meer weten over de franchisemogelijkheden bij Kwalitaria? Neem dan contact met ons op via 088 044 6000 of ondernemen@kwalitaria.nl. Wij vertellen je graag alles!

Meer blog

Voor jezelf beginnen. Is franchise iets voor jou? [gratis whitepaper]

Alle voor- en nadelen van franchisen op een rij. Belangrijke informatie voor iedereen die een eigen zaak start!

DOWNLOAD WHITEPAPER

De veelzijdige Kwalitaria ondernemer [gratis infographic]

Heb jij het in je om een Kwalitaria ondernemer te worden? Ontdek het in de infographic!

DOWNLOAD WHITEPAPER

Reacties

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.