Facebook succesvol inzetten voor je cafetaria? 6 tips!

Je kunt er niet omheen: ook jouw (jonge) doelgroep is de hele dag online. Je cafetaria moet dus online zichtbaar zijn! Hoe pak je dat aan? Facebook is met 9,5 miljoen geregistreerde accounts het grootste platform van Nederland. Dat is dus een geschikt platform om actief op te zijn. Wat moet je doen – en wat vooral niet – als je met Facebook aan de slag gaat? In dit blog vind je een aantal handige tips om gelijk in de praktijk te brengen!

Tip 1: Post elke week minstens één bericht.

Alleen een Facebookpagina aanmaken is niet voldoende. Zorg dat je frequent zichtbaar bent. Plaats minstens één keer en niet vaker dan vijf keer per week een bericht. Weet je niet zo goed wat je moet plaatsen zonder te veel te herhalen? Maak dan vooraf een globale jaarplanning. Bedenk voor iedere maand een thema en maak een paar voorbeeldberichten. Zo is het makkelijker om originele berichten te verzinnen. Maak ook gebruik van inhaakmomenten. Dat zijn bijvoorbeeld de bekende feestdagen, maar ook minder bekende dagen zoals de internationale dag van de burger. Online vind je veel inhaakkalenders die je kunt gebruiken, bijvoorbeeld hier.

Facebook_cafetaria_social_media_snackbar_kwalitaria6.png

Tip 2: Stel vooraf doelen.

Bedenk in grote lijnen wat je met Facebook wilt bereiken en denk er per bericht nog eens over na. Wil je een product vaker verkopen? Dan kun je aan je bericht een button toevoegen die gelijk linkt naar het product in je webshop. Wil je meer likes genereren? Vraag dan actief om likes en hang er een beloning aan: “Like en win! Bij 500 likes verloten we een maand gratis friet.” Dit noemen we een call-to-action: een oproep tot actie. Zorg dat zoveel mogelijk berichten een call-to-action bevatten. Dat kan bijvoorbeeld zijn het bericht liken, reageren op het bericht, een vriend/vriendin taggen, meedoen met een actie, een bestelling plaatsen of langskomen in je cafetaria.

Facebook_cafetaria_social_media_snackbar_kwalitaria5.png

Tip 3: Deel video’s en afbeeldingen.

Facebook heeft bepaald dat video’s het meeste organisch bereik [gratis bereik] genereren. Als je een video deelt, zien dus veel van jouw volgers dit bericht. Even geen video voorhanden? Gebruik dan een leuke afbeelding. Op Facebook doen foto’s van mensen het beter dan foto’s van dingen. Wil je bijvoorbeeld wat over een nieuwe snack vertellen? Gebruik dan een foto van een medewerker of gast met de snack, in plaats van alleen een foto van de snack. Berichten met alleen tekst vallen niet op in de tijdlijn van je volgers.

Facebook_cafetaria_social_media_snackbar_kwalitaria3.png

Tip 4: Maak het persoonlijk.

Facebook is een sociaal platform. Zorg dus dat je volgers ook de mensen achter je zaak zien. Wees niet bang om een foto te delen van een personeelsuitje, de grote schoonmaak na sluitingstijd of de voorbereidingen van het team op een feestdag.

Facebook_cafetaria_social_media_snackbar_kwalitaria4.png

Tip 5: Maak het interactief.

Social media is niet gemaakt om alleen maar te zenden. Je wilt het gesprek aangaan met jouw gasten. Krijg je maar weinig likes en reacties op je berichten? Dan creëer je niet voldoende interactie. Je kunt interactie creëren door actief te vragen naar reacties, bijvoorbeeld: “Met wie wil jij dit frietje delen?”, “Tag jouw vrienden die niet zonder een frikandel kunnen leven”, “Like dit bericht als jij je frietje altijd met pindasaus eet” etc. De emoties die je aan kunt geven, zijn een leuke en laagdrempelige manier om je gasten te laten stemmen. Bijvoorbeeld het hartje voor de frikandelliefhebbers en de like voor de kroketfans. Wil je nog een stapje verder gaan? Maak er dan een winactie van. Deel bijvoorbeeld een foto van een grote zak friet en laat mensen raden naar het aantal frietjes waarmee ze de zak friet kunnen winnen. Hoe meer mensen op je bericht reageren, hoe meer mensen je gaat bereiken. Nog een leuke bijkomstigheid: maak van het overhandigen van de prijs een video of foto, dan kan je dat weer delen op Facebook!

Facebook_cafetaria_social_media_snackbar_kwalitaria1.png

Tip 6: Reageer!

Veel ondernemers vinden het reageren op Facebook spannend. Iedereen kan namelijk zien hoe jij reageert op een klacht. Zie het vooral als een kans! Van een klager kun je een échte ambassadeur maken. Als andere mensen zien dat je klachten serieus neemt, kan dit ook juist positief uitpakken. Pas wel op met het openbaar toezeggen van compensaties, zoals een gratis maaltijd. Je wilt niet de verwachting scheppen dat je altijd gratis maaltijden weggeeft. Bedank de gast altijd voor de feedback, leg eventueel wat uit en vraag naar zijn/haar gegevens zodat je contact op kan nemen voor een passende oplossing. Zo zien je volgers wel dat je het serieus neemt en de klacht goed oppakt, maar weten ze niet wat de gast precies gratis heeft gekregen. Ook als je een gast niet gaat compenseren, zorg er altijd voor dat de gast zich gehoord voelt. Geef bijvoorbeeld aan dat je het intern gaat bespreken om in de toekomst te voorkomen. Vergeet daarnaast niet om ook te reageren op positieve reacties! Dit wordt nogal eens vergeten. De positieve gast vraagt niet om een reactie, maar dit is juist een leuke manier om contact te houden met je gasten. Ook is interactie goed voor het bereik van je Facebookbericht.

Facebook_cafetaria_social_media_snackbar_kwalitaria2.png

Je hebt nu wat praktische handvaten om te gebruiken op Facebook. Bij Kwalitaria worden ondernemers op dit gebied ondersteund door het servicekantoor, bijvoorbeeld door middel van een social media kalender waar berichten klaar staan om te gebruiken. Meer weten over de franchisemogelijkheden bij Kwalitaria? Neem dan contact met ons op via 088 044 6000 of vul het contactformulier in. We vertellen je graag meer!

Meer blog

Whitepaper:
Voor jezelf beginnen. Is franchise iets voor jou?

Alle voor- en nadelen van franchisen op een rij. Belangrijke informatie voor iedereen die een eigen zaak start!

DOWNLOAD WHITEPAPER

De cafetariahouder van nu [gratis infographic]

De wereld verandert en horeca-ondernemers moeten meebewegen. Ontdek hoe een toekomstbestendige cafetariahouder van nu eruitziet!

DOWNLOAD INFOGRAPHIC

Reacties

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.