Tips: hoe overleef je als horecaondernemer de coronacrisis?

“Hoe overleef ik dit?” Het is een vraag die ongetwijfeld bij veel horecaondernemers door het hoofd heeft gespookt sinds het sluiten van de horeca op 15 maart. Gelukkig zien we veel creatieve oplossingen en initiatieven ontstaan. Bij de pakken neerzitten is er dan ook niet bij; denken in oplossingen, daar gaat het om. Wij vroegen verschillende Kwalitaria-ondernemers hoe zij met de situatie omgaan en wat zij doen om deze onzekere periode door te komen.

1. Benut je kansen

Restaurant dicht? Focus je dan op dingen die nog wel kunnen. Dit is namelijk hét moment om nieuwe klanten aan te trekken en, als je het goed doet, ze aan je te binden. Zo is Kwalitaria Walk-Inn vrij snel na het sluiten van de horeca gestart met een bezorgservice. “Je wilt toch omzet binnenhalen, dus over de keuze om te gaan bezorgen hoefden we niet lang na te denken”, vertelt onderneemster Suzy Harpal. “Gelukkig konden we dankzij FFC, het formulehuis van Kwalitaria, snel schakelen. Zij hebben onze webshop ingericht en voor vragen en advies konden we altijd bij ze terecht. Dat is het fijne van aangesloten zijn bij een franchiseformule. Omdat we er niet op voorbereid waren, liep alles in het begin misschien nog niet zo soepel zoals het hoort, maar inmiddels hebben we alles goed op de rit en het belangrijkste: we genereren omzet.”

Blog-Tips-Coronacrisis-afb1.png Restaurant dicht? Focus je dan op dingen die nog wel kunnen, zoals bezorgen.

Ook voor ondernemers die al wel bezorgen zijn er kansen. Zo ziet Wouter Krupe, digital manager bij FFC, dat veel Kwalitaria vestigingen hun bezorgtijden hebben verruimd: “Waar er eerst vaak enkel in de namiddag en avond werd bezorgd, zijn er nu veel vestigingen die ook het lunchmoment benutten. Met alle mensen die nu thuiswerken biedt dit volop kansen, zeker als de concurrentie achterblijft.”

Ook Kwalitaria Bargeres en Emmerhout hebben de bezorgtijden verruimd: “We bezorgen nu vanaf 11.30 uur in plaats van 16.00 uur”, vertelt ondernemer Michael Schimmel. “Onze online omzet is sinds de coronacrisis flink gestegen. Gelukkig hebben we veel studenten lopen die nu tijd over hebben en graag willen werken, zodat we alle extra bestellingen goed aankunnen.” Ook Stefan van Os, ondernemer van Kwalitaria De KomEet en Uden-Zuid zag het aantal bezorgbestellingen stijgen, mede doordat ze nu tijdens de gehele openingstijden bezorgen: “We huren er in het weekend zelfs een extra auto bij om alle bestellingen aan te kunnen.” Stefan deelt graag nog een extra tip: “Laat je personeel niet met hun eigen auto bezorgen, want dan ben je niet verzekerd. Wij huren voor een klein prijsje een auto; zo ben je verzekerd en met een paar bestellingen hebben wij de kosten er al uit.”

2. Neem voldoende veiligheids- en hygiënemaatregelen

De 1,5 meter maatregel resulteert bij veel ondernemers in creatieve oplossingen. Zo zijn ze bij Kwalitaria De KomEet aan de slag gegaan met tape voor een goede routing. Stefan: “Wij hebben kruizen op de grond gecreëerd waarop de gasten moeten gaan staan. Als alle kruizen bezet zijn, dan verzoeken we de rest om buiten te wachten. Daarnaast hebben we een looproute aangegeven en hebben we een aparte in- en uitgang, zodat onze gasten niet met elkaar in aanraking komen.” Volgens Stefan houden zijn gasten zich netjes aan alle maatregelen: “Voor de ingang hebben we een poster met alle regels opgehangen, dus voordat de gasten binnenkomen weten ze wat onze maatregelen inhouden.”

Blog-Tips-Coronacrisis_afb2.jpg Kwalitaria De KomEet gebruikt tape voor een goede routing.

Ook bij Kwalitaria Bargeres en Emmerhout hebben ze het met tape geprobeerd, maar het bleek toch lastig om niet te veel mensen in de zaak te hebben. “Als je het personeel meetelt, dan heb je al snel meer mensen dan is toegestaan”, stelt Michael. “Wij laten daarom nu geen gasten meer binnen, maar maken gebruik van een afhaalloket. Dat loopt goed, er worden met het mooie weer zelfs veel ijsjes besteld. De lege ruimte in het restaurant wordt nu in beslag genomen door onze bezorgers, zodat ook het personeel voldoende afstand van elkaar houdt.” Dat het niet altijd meevalt om afstand te bewaren tussen medewerkers, ervaart ook Stefan: “Zeker als het druk is, is het lastig. Maar we doen ons uiterste best en met tape hebben wij achter de counter vakken gemarkeerd, zodat iedereen zijn eigen gedeelte heeft.”

Uiteraard is er ook veel aandacht voor hygiëne: “We maken regelmatig schoon en wassen onze handen extra vaak”, stelt Stefan. Daarnaast heeft hij nog een handige tip voor het pinapparaat: “Wij hebben wattenstaafjes naast het pinapparaat staan, zodat gasten daarmee hun pincode kunnen intoetsen en de knoppen niet aan hoeven te raken.”

Blog-Tips-Coronacrisis_afb3.jpg Kwalitaria Emmerhout laat voorlopig geen gasten meer toe in de zaak.

3. Blijf in contact met je gasten

Het contact met de gasten is anders dan anders, ervaart Stefan: “Ik ben juist in de horeca gaan werken omdat ik het contact met de mensen zo leuk vind. Helaas is de interactie nu minimaal. Gasten moeten buiten wachten en zodra ze hun bestelling hebben zijn ze weg. Een gezellig praatje zit er op dit moment niet in.”

Een goede manier om toch in contact te blijven met je klanten is social media. “Juist in deze tijd zitten veel mensen op social media en is het belangrijk om zichtbaar te blijven, stelt Martijn Boone, marketing & sales directeur bij FFC. Daarnaast is het een belangrijke bron van informatie over openingstijden en mogelijkheden voor bezorgen en afhalen.”

“Juist nu is het belangrijk om zichtbaar te blijven bij je gasten” – Martijn Boone, marketing & sales directeur bij FFC.

Kwalitaria Emmerhout is een mooi voorbeeld van hoe je social media in deze tijd kunt inzetten: “We gebruiken onze kanalen enerzijds om onze gasten te informeren over onze maatregelen en afhaal- en bezorgmogelijkheden”, vertelt Michael. “Daarnaast proberen we met grappige filmpjes wat humor te brengen in deze tijd die toch veelal wordt gekenmerkt door serieuze berichten. Natuurlijk zitten er altijd mensen tussen die het niet kunnen waarderen, maar we krijgen vooral veel leuke reacties. Ons filmpje over serveren op 1,5 meter afstand is al ontzettend vaak bekeken.”

Kwalitaria Emmerhout deelt op social media dat ze alvast aan het oefenen zijn met het serveren op 1,5 meter afstand.

4. Help anderen

Naast dat ondernemers er alles aan doen om zelf te overleven, zien we ook veel mooie initiatieven ontstaan om anderen te helpen. Zo hebben verschillende Kwalitaria vestigingen ouderen in zorgcentra en mensen in cruciale beroepen getrakteerd op kroketten, ijs en andere lekkernijen. Daarnaast vonden er mooie acties voor De Voedselbank plaats en zagen we ook kleinere gebaren zoals een kleine attentie bij elke bestelling. Stuk voor stuk mooie manieren om positieve aandacht voor je vestiging te krijgen en goodwill te creëren, al gaat het de ondernemers er vooral om dat ze er een goed gevoel aan overhouden: “Het is fijn om iets terug te kunnen doen en om de ouderen en hartwerkende mensen in de zorg een hart onder de riem te steken”, aldus Joop Vet die namens Kwalitaria Zijdelwaard het plaatselijke zorgcentrum op 200 kroketten trakteerde. “Dit geeft ons energie.”

Blog-Tips-Coronacrisis_afb4.jpg Diverse zorgcentra worden door Kwalitaria getrakteerd op kroketten of andere lekkernijen.


Zet jij net als onze ondernemers ook graag de schouders eronder? Kwalitaria is altijd op zoek naar enthousiaste ondernemers die van aanpakken houden. Benieuwd of ondernemen bij Kwalitaria iets voor jou is? Neem gerust vrijblijvend contact met ons op.

Meer blog

Whitepaper:
Voor jezelf beginnen. Is franchise iets voor jou?

Alle voor- en nadelen van franchisen op een rij. Belangrijke informatie voor iedereen die een eigen zaak start!

DOWNLOAD WHITEPAPER

Whitepaper:
Soft of hard franchise; welke vorm past bij jou?

De belangrijkste kenmerken van soft en hard franchising overzichtelijk op een rij!

DOWNLOAD WHITEPAPER

Reacties

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.