

De 5 trends in foodservice voor 2022
...het menu van de toekomst!
De coronapandemie laat diepe sporen na in de foodservice. Tegelijkertijd gaat de klimaatverandering sneller dan we eerst dachten. Wat betekent dat voor de branche? Food Inspiration vertelt wat dé foodtrends voor komend jaar zijn.
- 1. Klimaatpositiviteit
-
We staan aan het begin van een decennium waarin grote stappen gemaakt moeten worden op het gebied van duurzaamheid. De tijd van greenwashing is voorbij, bedrijven zullen nu echt moeten laten zien wat hun impact is op mens en milieu. Bedrijven die echt een verschil willen maken moeten streven naar een klimaatpositieve balans waarbij ze meer teruggeven aan de aarde dan dat ze van haar afnemen. De consument verwacht van bedrijven en producenten meer en meer een vorm van radicale transparantie.
- 2. Nieuwe economie
-
De economische schade door de coronacrisis is enorm. Al helemaal voor de horeca. En de grootste faillissementsgolf gaat nog komen. Tegelijkertijd staan investeerders te popelen om groeikapitaal te investeren in bedrijven die toekomstbestendig zijn en bijdragen aan de reset van het voedselsysteem. Een nieuwe tijd vraagt om een nieuwe economie. En een nieuwe economie vraagt om nieuwe prijzen. Er is een verandering gaande met betrekking tot de kostprijsberekening van verkoopprijzen, tegelijkertijd zijn de stijgingen van de grondstof- en inkoopprijzen aan de orde van de dag.
- 3. Diversiteit
-
Wereldwijd is diversiteit tegenwoordig een belangrijk onderwerp. Voor bedrijven wordt het steeds moeilijker om voorzichtig af te wachten of om op de achtergrond te blijven tijdens een verhit maatschappelijk debat. Merken die moedwillig onwetend blijven doen – of door het publiek als zodanig worden beoordeeld – worden aan de schandpaal genageld. Er is een cultuurverandering nodig. Ook in de foodsector gaat het steeds vaker over variatie in de keuken, en op het bord.
- 4. Systeemgastronomie
-
Systeemgastronomie wint versneld terrein in de Nederlandse horeca en in de rest van de foodservice. De procesgedreven en uiterst efficiënte verstrekking van eten en drinken kwam in de laatste jaren in vrijwel alle disciplines van de eetmarkten buitenshuis in een stroomversnelling. De komende jaren zal, zeker als gevolg van het toenemende personeelsgebrek, de systematisering en rationalisering van restaurants en andere eetgelegenheden een flinke extra impuls krijgen.
- 5. Personeelspositiviteit
-
Personeel is een schaars goed in de foodservicebranche. Tijdens de coronacrisis heeft een exodus van mensen plaatsgevonden die een functie elders gevonden hebben en niet meer gaat terugkomen. Dankzij de opkomst van de systeemgastronomie zijn ook minder mensen nodig, maar daardoor groeit het belang van goedgeschoolde experts, en die zijn er ook niet genoeg. We moeten het vak weer in de markt zetten als een vak met een goed salaris, carrièrekansen, een gezonde werkomgeving en ontwikkelingsmogelijkheden. Alleen op die manier wordt de branche weer personeelspositief.
Bron: www.foodinspiration.com
Ricardo van Kwalitaria over deze trends:
“Ook wij zien dat er veel aan het veranderen is in de markt. Het consumentengedrag verandert en de huidige trend lijkt blijvend te zijn. Online bestellen is nog steeds booming. Als Kwalitaria blijven we hier de komende tijd dan ook op inspelen met onder andere een compleet nieuwe webshop en locaties die helemaal gefocust zijn op afhalen en bezorgen.”
“Alle ontwikkelingen op het gebied van milieu en klimaat volgen we op de voet. Duurzaamheid is voor ons altijd al een belangrijk punt van aandacht geweest en door alle ontwikkelingen blijven we uitgedaagd worden om onze producten en services steeds weer een stukje duurzamer te maken. Een mooi voorbeeld is dat binnenkort al onze burgers in een vegetarische variant te bestellen zijn. Natuurlijk zijn we nooit ‘klaar’ als het om dit onderwerp gaat, dus het zal altijd op de agenda blijven staan.”
“Net als vrijwel iedereen in de branche merken ook wij dat het vinden van (goed) personeel een uitdaging is. Het opleiden van het huidige personeel is daarom iets waar wij bijvoorbeeld veel aandacht aan schenken. Al met al zien wij zien wij 2022 vol vertrouwen tegemoet. Niet voor niets hebben voor het nieuwe jaar de ambitie om nog verder te groeien!”
Maak jij in 2022
...jouw ondernemersdroom waar?
Ga samen met ons het avontuur aan! Begin vandaag nog met het volgen van jouw ondernemershart en maak een vrijblijvende afspraak.
Wellicht ook interessant
-
Video
Video: Je eigen Kwalitaria starten
Hoe kom je aan een geschikte locatie? En hoe gaat de zaak eruitzien? Ondernemer Cunlong Chang weet hier alles van, want hij opende al twee Kwalitaria vestigingen. In deze video vertelt hij meer over het hele proces, van de zoektocht naar een locatie tot de opening.
-
Interview
Openen in coronatijd; Kwalitaria Presikhaaf blikt terug op eerste jaar
Een horecazaak openen in coronatijd; moet je daar wel aan beginnen? ‘Ja’, dacht Cleon Doest (25) ruim een jaar geleden. Spijt daarvan heeft hij niet, de jonge Kwalitaria Délifrance ondernemer is nog steeds blij dat hij deze kans in Arnhem met beide handen heeft aangepakt.
-
Downloads