Overslaan en naar de inhoud gaan
Kwalitaria Reko viert 50-jarig jubileum
Terug naar overzicht

Familie van Reeuwijk viert vijftig jaar Kwalitaria Reko

...50x hoera!

Nieuws

Precies 50 jaar geleden, op 1 april 1971, ging bij cafetaria Reko het eerste frietje over de toonbank. Gerrit van Reeuwijk opende de zaak in Haarlem, maar inmiddels runt zijn kleinzoon Marco de tent. Hij is de derde generatie aan het roer van de Kwalitaria-vestiging.

Lees meer...

Zelfgedraaide kroketten

“Reko was een heel klein winkeltje van 25 vierkante meter toen mijn opa de zaak vijftig jaar geleden begon”, vertelt Marco van Reeuwijk. “De vitrine lag toen vol met gehaktballen, bamiblokken, kroketten, nasischijven en loempia’s. Dat werd bijna allemaal met de hand gemaakt, mijn opa en vader draaiden zelf de kroketten. Je kon die producten nog niet kant-en-klaar inkopen zoals nu.”

Onveranderde familierecepten

De snackbar werd door een aantal verbouwingen steeds groter, maar sommige dingen zijn al die tijd onveranderd gebleven. Marco: “onze twee specialiteiten − de broodjes gehakt met ui en eibroodjes − maken we nog altijd zelf. Voor de eibroodjes halen we een toastje met een half hardgekookt ei door de ragout, die worden vervolgens gepaneerd en gefrituurd. Het eibroodje is echt onze snack van het verleden. Het recept groeit met de familie mee en blijft hier altijd op het menu staan.”

De kroketten werden vroeger zelf gedraaid

 

Snackbar als jongensdroom

Marco droomde al jong van een carrière in de familiezaak. “Ik riep als kind altijd dat ik later opa Reko wilde worden. Op mijn veertiende ben ik in de patatjes begonnen toen mijn vader Peter en oom Ron de zaak leidden. Eerst hielp ik mee als afwasser, later mocht ik de winkel schoonmaken en op zaterdagmiddag de softijsjes maken. Zo kwam er elke keer een stapje bij. We zijn ervoor in de wieg gelegd denk ik, anders houd je het niet zolang vol.” 

Altijd tevreden klanten

“Het contact met de klanten maakt het werk bijzonder. “Sommige gasten lopen hier al een halve eeuw de deur plat. Mensen die mij nog als klein jochie hebben meegemaakt komen nu ‘s middags met hun rollator een broodje kroket en een kopje koffie halen. We zijn in Haarlem een begrip geworden na al die tijd. Vorig jaar zijn we zelfs verkozen tot beste cafetaria van de stad. Als je altijd tevreden klanten hebt, dan is het gewoon goed.”

Zo zag Kwalitaria Reko er vroeger uit

 

Hard werken en steeds innoveren

Het geheim van Kwalitaria Reko? “Dat is hard werken en gewoon door blijven gaan”, denkt Marco. “Er is in al die jaren een hoop veranderd in de markt, daarom hebben we ons 27 jaar geleden ook bij Kwalitaria aangesloten. Kwalitaria zorgt ervoor dat we blijven innoveren met nieuwe producten en uitgebreide marketing. Op het moment is er veel aandacht voor gezondheid en duurzaamheid. We zijn nu bijvoorbeeld bezig met een hamburgersaus van verspilde groente.”

Het patatje blijft

Ook de vraag van de snackbargasten blijft veranderen. “Zo’n vijftien jaar geleden verkochten we opeens heel veel hamburgers. Nu is patat met toppings de trend, die serveren we met pittige kip of stoofvlees. Ik verwacht dat we in de toekomst steeds meer vega-aanbod gaan ontwikkelen. Maar heel snel gaat het niet. De frikandellen en kroketten zijn gelukkig nog steeds een best stukje handel voor ons. En een patatje blijft een patatje.”

Kwalitaria Reko viert 50-jarig jubileum

Wellicht ook interessant

  • Kwalitaria Prinsenland draait beter dan vóór de coronacrisis
    Interview

    Kwalitaria Prinsenland draait beter dan vóór de coronacrisis

    Plussen tijdens de crisis is knap. Wanneer dat lukt als jonge ondernemer met je eerste eigen zaak, zonder ervaring in de cafetariabranche, is dat bewonderenswaardig. Gianmarco Tutone: ‘Als je iets wilt, moet je ervoor gaan.’ Snackkoerier ging met hem in gesprek over het geheim achter zijn succes.

    Lees meer
  • Een kijkje in de duurzame keuken van Kwalitaria Hoogerheide
    Interview

    Een kijkje in de duurzame keuken van Kwalitaria

    Duurzaamheid is voor Kwalitaria een belangrijk punt van aandacht. We zijn dan ook continu bezig om onze producten en services nog verder te verduurzamen. Voor onderneemster Linda Brouwer was dit een van de redenen om zich bij de formule aan te sluiten. Wij vroegen haar waarom dit onderwerp voor haar zo belangrijk is.

    Lees meer
  • Het verhaal van Kwalitaria
    Nieuws

    8x horecatrends waar we niet omheen kunnen

    2020 was voor de horeca een jaar om nooit meer, en tegelijkertijd ook heel snel, te vergeten. Alle ontwikkelingen hebben veel effect gehad op de branche én op consumenten. Wat heeft dit voor gevolgen? Wij vroegen foodtrendwatcher Hans Steenbergen van Food Inspiration naar het menu van de toekomst.

    Lees meer