Overslaan en naar de inhoud gaan
Kwalitaria Balijelaan in Utrecht
Terug naar overzicht

Kwalitaria is hongerig naar verdere groei

...groei jij met ons mee?

Interview

Ondanks COVID kijken we met succes terug op de afgelopen 2 jaar, qua omzet én nieuwe vestigingen. Dat smaakt naar meer! Twintig nieuwe Kwalitaria vestigingen is het doel voor 2022 en het nieuwe Take-away & Delivery concept moet daarbij gaan helpen.

Lees meer...

De eerste Kwalitaria vestigingen volgens het nieuwe concept, dat grotendeels is ingericht op bezorgen en afhalen, zijn inmiddels geopend. Wie een van deze locaties binnenstapt, merkt dat het interieur qua stijl overeenkomt met de bestaande cafetaria’s van de formule: een tikkie industrieel met hout en staal, maar wel sfeervol. “Verder lijken de nieuwe vestigingen echter in weinig op de grotere Kwalitaria restaurants”, vertelt Ricardo Stroes, die bij formulehuis FFC medeverantwoordelijk is voor de recruitment van nieuwe franchisenemers. “De nieuwe locaties kenmerken zich door minder vierkante meters, een beperkt aantal zitplaatsen, een aangepaste routing en ze zijn niet langer per se gevestigd op een A-locatie. Dit alles betekent ook dat er minder financiële middelen nodig zijn, wat een eigen zaak toegankelijker maakt en vooral voor starters interessant is.”

Gemak dient de mens

Het nieuwe concept komt voort uit de verschuiving naar online. “Deze verschuiving zien we al langere tijd, maar de afgelopen twee jaar is dit natuurlijk in een rap tempo gegaan”, vertelt Ricardo over de online omzetstijging. “De winkelomzet is weliswaar gedaald, maar het aantal online bestellingen maakt dit meer dan goed. Mensen zijn snel gewend geraakt aan het online bestellen en thuis laten bezorgen. Ze hebben ervaren hoe eenvoudig het is en gemak dient duidelijk de mens,” verklaart hij het feit dat de trend van online bestellen nog steeds aanhoudt. “Het nieuwe concept van Kwalitaria sluit hier naadloos op aan.”

Dit betekent overigens niet dat de bestaande opzet met ruime restaurants en plek voor het hele gezin vaarwel wordt gezegd. “Dat concept voldoet nog steeds aan de wensen op het gebied van eten en drinken. Er zijn nog steeds ondernemers die een grote vestiging willen en het contact met de gasten het allermooiste vinden van het horecavak. Dit geldt vooral in de dorpskernen, terwijl de nieuwe, compactere winkels vaak weer meer geschikt zijn om in de centra van grotere steden voet aan de grond te krijgen. Al met al zijn beide concepten een mooie aanvulling op elkaar en biedt het nieuwe franchisenemers verschillende mogelijkheden.”

Kwalitaria Hobbemakade in Amsterdam

De take-away & delivery locaties zijn kleiner en hebben minder zitplaatsen.

Verbeterde bestelomgeving

Gezien de verschuiving naar online, komt de nieuwe website van Kwalitaria precies op het juiste moment. “We hebben de afgelopen maanden hard gewerkt aan een compleet nieuwe bestelomgeving”, vertelt Ricardo hierover. “Deze nieuwe omgeving is echt gericht op het zo makkelijk mogelijk kunnen bestellen. Ook hier is het begrip gemak dus weer heel belangrijk. Onze website, webshop en app zijn straks allemaal geïntegreerd en we gaan de site personaliseren zodat je als gast de optimale customer journey ervaart. Bovendien moeten de verbeterde upsell mogelijkheden de gemiddelde besteding, die online al een stuk hoger liggen, nog verder doen stijgen.”

De juiste drive

Alle plannen moeten uiteindelijk leiden tot twintig nieuwe vestigingen in 2022. Een groeiambitie die volgens Ricardo realistisch is. “Zeker met de introductie van het nieuwe concept en het bijbehorende kostenplaatje. Ik spreek veel kandidaten en de investering is vaak de bottleneck om franchisenemer te worden. De opzet met compactere winkels maakt een eigen zaak nu veel toegankelijker.” Of die kandidaten nu veel of weinig ervaring hebben, maakt niet uit, benadrukt Ricardo. “De juiste drive, daar gaat het om. Tegenwoordig hoef je niet meer per se de allerbeste frietbakker te zijn, het gaat vooral om gastvrijheid en leidinggeven; een coach zijn.”

Als voorbeeld noemt Ricardo de jonge ondernemer Gianmarco Tutone die met net een techniekdiploma op zak toch koos voor de horeca en uiteindelijk bij Kwalitaria terechtkwam. “Afgelopen oktober heeft hij zijn tweede vestiging geopend. Het is een jonge ondernemer met de juiste mentaliteit en een echte passie voor het vak. Samen met de juiste begeleiding kun je dan ver komen, ook zonder veel ervaring, daar is Gianmarco hét bewijs van.”

> Bekijk in deze video meer over hoe Gianmarco, ondanks weinig ervaring, toch een vliegende start maakte.

Van eigenwijs naar eigen baas

Gianmarco is het bewijs dat je ook zonder veel ervaring ver kunt komen.

Groei van binnenuit

Het verhaal van Gianmarco laat tegelijkertijd zien dat ook de bestaande franchisenemers voor Kwalitaria een belangrijk speerpunt zijn voor de groeidoelstelling. “De compactere, financieel aantrekkelijke winkels maken het voor bestaande ondernemers eenvoudiger om nog een winkel te openen”, legt Ricardo uit. “Veel van onze franchisenemers hebben de ambitie voor een tweede of derde winkel, maar zaken als de personeelsbezetting of het kostenplaatje houden ze tegen. Het Take-away en Delivery concept kan op dat gebied zorgen wegnemen en voor hen de oplossing zijn.”

Van talent naar eigen tent

Ook het doorgroeien van bedrijfsleider naar een eigen zaak ziet Kwalitaria als mogelijkheid tot groei. “We zien geregeld dat een kandidaat wel potentie heeft, maar nog niet de benodigde financiële middelen of dat er nog net wat meer ervaring in een leidinggevende functie nodig is. Voor deze kandidaten is een start als bedrijfsleider een uitgelegen kans. En het geeft ons de mogelijkheid om van binnenuit te groeien”, licht Ricardo verder toe. “Werknemers die vanaf jongs af aan al in de zaak werken hebben het Kwalitaria DNA en kennen het klappen van de zweep. Met onze eigen academy, een trainingstraject waarin bedrijfsleiders zich verder kunnen ontwikkelen, bieden wij ze de mogelijkheid om binnen vijf jaar een eigen winkel te hebben.”

Onderneemster Diane Rooijakkers is een mooi voorbeeld van hoe je door kunt groeien binnen Kwalitaria. “Zij staat nu aan het roer van de goedlopende Kwalitaria Literatuurwijk in Almere, waar ze ooit als bijbaantje achter de bakwand is begonnen. Langzaam vormde zich de droom van een eigen Kwalitaria in haar hoofd en uiteindelijk heeft ze die droom samen met ons waar kunnen maken. Door middel van onze academy blijft ze zich ontwikkelen als ondernemer en leidinggevende, maar ook als mens.”

> Bekijk in deze video het hele verhaal van Diane.

Diane groeide door van medewerker naar ondernemer

Diane groeide van medewerker door naar franchisenemer.

Een hechte club

Kortom, er zijn veel mogelijkheden voor ondernemen bij Kwalitaria. Maar waarom zou je juist voor deze cafetariaformule kiezen? “Ik kan nu een heel verhaal vertellen over de vele marketingactiviteiten die we doen en het inkoopvoordeel waarvan je profiteert. Of over hoe we ons qua producten en duurzaamheidsstrategie onderscheiden van de reguliere cafetaria”, vertelt Ricardo. “Natuurlijk zijn dat belangrijke speerpunten voor een toekomstige ondernemer, maar het belangrijkste is denk ik dat wij een heel persoonlijke club zijn. De begeleiding van onze  franchisenemers gaat verder dan een zakelijke relatie. We staan open voor jouw mening en je krijgt de kans om mee te denken over nieuwe concepten en producten. En ook de franchisenemers onderling vormen echt een hechte club.”

“In onze ogen verdient elke buurt een Kwalitaria”, sluit Ricardo af. “We hebben nog veel werk te verrichten, maar als je het mij vraagt zijn we heel goed op weg.”

 

*Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met De Nationale Franchise Gids.

Groei jij met ons mee?

...en open jij binnenkort je eigen Kwalitaria?

Wellicht ook interessant

  • Checklist: ben jij klaar voor een gesprek?
    Downloads

    Infographic: Schuilt er een Kwalitaria ondernemer in jou?

    Heb jij het in je om een Kwalitaria ondernemer te worden? Meer dan 130 topondernemers gingen je al voor! Ontdek in de infographic of jij past binnen het profiel van de veelzijdige Kwalitaria ondernemer.

    Lees meer
  • Je eigen horecazaak: Daarom juist nu starten!
    Tips&tricks

    Je eigen horecazaak? Daarom juist nu starten!

    Nu een horecazaak starten? In deze tijden? Weet je het zeker? Ja, is het antwoord! De markt beweegt en staat open voor verandering. Weet jij hierop in te spelen, dan wachten er mooie kansen op je. Kortom, nu starten? Ja, juist nu! Wij leggen uit waarom.

    Lees meer
  • Van frietbakker naar winstpakker
    Video

    Video: Je eigen Kwalitaria starten

    Hoe kom je aan een geschikte locatie? En hoe gaat de zaak eruitzien? Ondernemer Cunlong Chang weet hier alles van, want hij opende al twee Kwalitaria vestigingen. In deze video vertelt hij meer over het hele proces, van de zoektocht naar een locatie tot de opening.

    Bekijk de video