Overslaan en naar de inhoud gaan
Kwalitaria Prinsenland draait beter dan vóór de coronacrisis
Terug naar overzicht

Kwalitaria Prinsenland draait beter dan vóór de coronacrisis

...ondernemer Gianmarco vertelt!

Interview

Plussen tijdens de crisis is knap. Wanneer dat lukt als jonge ondernemer met je eerste eigen zaak, zonder ervaring in de cafetariabranche, is dat bewonderenswaardig. Gianmarco Tutone: ‘Als je iets wilt, moet je ervoor gaan.’ Snackkoerier ging met hem in gesprek over het geheim achter zijn succes.

Lees meer...

De 26-jarige Gianmarco Tutone opende Kwalitaria Prinsenland in Rotterdam in mei 2018. Op dat moment had hij geen ervaring in de branche, wel in de detailhandel en de techniek. Voordat hij de zaak opende, heeft Tutone wel stage gelopen bij Kwalitaria Zwijndrecht. Nu, amper 2 jaar later, maakt hij zijn eerste crisis mee.

Snel gehandeld

Toen zondagavond 15 maart duidelijk werd dat hij zijn zaak moest sluiten, aarzelde Tutone geen moment. ‘We hebben meteen contact gezocht met FFC. Wat gaan we doen? We hebben diezelfde avond de tafels en stoelen in een hoek geschoven en een rood lint opgehangen. De dag erna moesten we wel heel even dicht van Kwalitaria omdat het niet zeker was of afhalen was toegestaan. Om 16.00 uur gingen we echter open voor afhalen en bezorgen en hebben we alle energie daarop gegooid.’

Bezorgbestellingen verdubbeld

Tutone heeft de afgelopen jaren de nodige ervaring opgedaan met maaltijdbezorging. Kwalitaria Prinsenland bezorgt sinds december van 2018. ‘Maar het aantal bestellingen is sinds die week flink gestegen. Normaal gesproken hebben we 40 tot 45 bestellingen op een vrijdag, nu draaien we rond de 80. De afhaal was die eerste weken iets minder, maar dat komt nu weer aardig op gang.’

Kwalitaria Prinsenland kan de 36 zitplaatsen vanwege de horecasluiting niet gebruiken, maar dat verlies wordt nu meer dan gecompenseerd. Volgens Tutone staat de telefoon roodgloeiend. ‘Ik draai nu betere weken dan voor corona, zo’n 25 procent meer per week.’

Het team van Kwalitaria Prinsenland

 

Veel social media

De ondernemer heeft veel energie gestoken in de verruiming van de bezorgtak en marketing. Dat laatste was nodig, omdat mensen dachten dat de zaak helemaal gesloten was. ‘Ze zien ons als traditionele horeca en dachten dat ze niet naar binnen mochten. We hebben veel op social media gedaan. Ook hebben medewerkers huis-aan-huis geflyerd.’

Extra postcodes

De bezorgtijden en het bezorggebied werden snel aangepast. ‘Eerst startten we om 14.00 uur maar nu bezorgen we de hele dag door, van 11.00 tot 22.00 uur. In het begin zelfs tot 24.00 uur ’s nachts. Ook we hebben twee postcodes toegevoegd. Allemaal om meer omzet te kunnen maken. Je moet dan wel snel schakelen, anders is iemand anders je voor.‘ De extra postcodes leveren in een goede week veertig tot vijftig extra bestellingen op. Van de bezorgklanten is 30 procent nieuw.

Iedereen weer aan het werk

Door het succes van de bezorging is het hele team van zestien medewerkers aan het werk. ‘In de eerste weken hebben we met de medewerkers overlegd en aangegeven dat we eerst met de vaste mensen aan het werk gingen. Dat zijn er vijf. Na twee weken zag ik dat we het druk genoeg hadden om de anderen ook weer aan het werk te zetten.’

Warme broodjes en wraps

De cafetaria heeft de beschikking over drie e-bikes, waarvan de derde twee maanden geleden is aangeschaft. En de Kwalitaria voert het gehele assortiment. ‘Dat was sowieso al niet heel breed: broodjes, salades, friet en snacks. ‘De belegde broodjes zijn gekelderd, hoewel warme broodjes het gek genoeg wel goed doen. Een tijdje geleden heb ik wraps toegevoegd, die blijven ook goed lopen. Patat, snacks en burger liepen altijd al als een tierelier. Bij iedere bestelling zit wel een burger.’ 

Kwalitaria Prinsenland draait beter dan vóór de coronacrisis

 

IJs en koffie erbij

Ook heeft de ondernemer het assortiment uitgebreid met schepijs van Gebo Gelato. Daarnaast is de verkoop van koffie gestegen. ‘Puur omdat mensen nu niet in het restaurant kunnen zitten. Zeker sinds het restaurant om de hoek niet de hele week open is, verkopen wij meer koffie.’ Daarnaast heeft hij een ijskoffiemachine in bruikleen van Segafredo. ‘Daar was vraag naar en ik heb mensen laten proeven. Dat is goed bevallen, nu is het afwachten of het echt aanslaat.’

Druk, maar nooit moe

Het succes komt de ondernemer niet aanwaaien. ‘Het is geen makkie. Ik maak al twee jaar lang tachtig uur per week. Twee weken geleden zou ik voor het eerst op vakantie gaan. Maar als je iets wilt, moet je ervoor gaan. Ik ben echter nooit moe ’s avonds. Dat komt omdat ik het leuk vind. Tijdens mijn vorige baan in de bouwtechniek was ik iedere avond gesloopt, omdat ik dat niet met plezier deed.’

Extra inzet

Gelukkig krijgt hij hulp van zijn familie. ‘Mijn ouders en vriendin helpen achter de schermen mee en letten goed op me. Mijn moeder heeft de administratie opgepakt, waardoor ik volop met de zaak bezig kan zijn. Ik zet de puntjes op de i en ben heel erg bezig met kwaliteit en hygiëne. Soms ben ik wel wat te soepel richting medewerkers. Bijvoorbeeld als iemand een dag vrij vraagt. Dan zeg ik snel ‘Oké, dan werk ik zelf wel.’

Maaltijdbezorging promoten

Ook de formule helpt. ‘Zeker. Kwalitaria heeft me geholpen met het promoten van bezorging: de flyers, social media-opzetjes, een bericht voor in de krant. En we sparren continu over allerlei keuzes in deze tijd.’ Al deze inzet blijkt zijn vruchten af te werpen, maar Tutone realiseert zich dat hij nog wel een extra kracht kan gebruiken. ‘Tot nu toe heb ik alleen maar meer mensen nodig, nu ook weer. Ik ben vooral op zoek naar iemand die de winkel zelfstandig kan draaien, zodat ik wat meer vrijheid krijg.’

Over de voortgang van zijn bedrijf maakt hij zich in ieder geval geen zorgen, al kan hij moeilijk inschatten wat er gebeurt als de lockdown voorbij is. ‘De vraag is of ik dit kan vasthouden als de concurrentie weer opengaat. Maar als ik een goede indruk achterlaat, zullen mensen terugkomen.’

Kwalitaria Prinsenland in Rotterdam

 

Rogier van FFC: 'Hij is een voorbeeld voor de nieuwe generatie'

‘Gianmarco is een voorbeeld voor de nieuwe generatie ondernemers’, zegt franchisemanager Rogier Janssen, die hem begeleidde tijdens de opstart van zijn zaak. ‘Hij heeft een enorme drive om wat hij nog niet kent zich eigen te maken. Hij was ook heel leergierig tijdens het stagetraject. Sommige kandidaat-franchisenemers zien de stage toch een beetje als verplicht nummer, maar hij wilde echt alles weten.’

Volgens Janssen maakte de jonge ondernemer al vrij snel de stap van operationeel naar management. ‘Hij staat niet meer elke dag enkel aan de bakwand maar is daarnaast echt bezig met ondernemen. Tijdens zo’n coronasituatie zie je ook dat hij razendsnel kan schakelen. Hij weet ook een goede mix van medewerkers om zich heen te verzamelen, van jong tot ervaren.’

Janssen ziet een mooie toekomst voor Tutone. ‘Hij wil overal de beste in zijn en valt altijd wel in de prijzen bij interne competities. Voor hygiëne bijvoorbeeld behaalt hij regelmatig de maximale score. Ik denk ook zeker dat hij iemand is die geschikt is voor meerdere vestigingen.’
Tutone is pas twee jaar Kwalitaria-ondernemer, maar heeft zijn zaak nu al beschikbaar gesteld als leerbedrijf voor nieuwe ondernemers. ‘En wij leiden ze graag bij hem op’, aldus Janssen.

 


Bron: snackkoerier.nl

Heb jij het in je?

...go for it!

Heb jij dezelfde drive als Gianmarco en heb jij altijd al je eigen zaak willen hebben? Word Kwalitaria ondernemer! We vertellen je in een persoonlijk gesprek graag meer over de mogelijkheden van franchisen bij Kwalitaria:

Wellicht ook interessant

  • 4x de kracht van franchise tijdens de coronacrisis
    Tips&tricks

    4x de kracht van franchise tijdens de coronacrisis

    We kunnen er niet omheen. Er is momenteel maar één onderwerp dat de gemoederen bezighoudt: corona. De gevolgen die het virus met zich meebrengt zijn enorm en voor veel ondernemers zijn het spannende en onzekere tijden. Dan is het fijn om terug te kunnen vallen op een franchiseorganisatie en te weten dat je er niet alleen voor staat. 

    Lees meer
  • Tips: hoe overleef je als horecaondernemer de coronacrisis?
    Tips&tricks

    Tips: hoe overleef je als horecaondernemer de coronacrisis?

    “Hoe overleef ik dit?” Het is een vraag die ongetwijfeld bij veel horecaondernemers door het hoofd heeft gespookt sinds het sluiten van de horeca. Maar bij de pakken neerzitten is geen optie; denken in oplossingen, daar gaat het om. Wij vroegen verschillende Kwalitaria-ondernemers hoe zij met de situatie omgaan.

    Lees meer
  • Het succesverhaal van ondernemer Meindert
    Downloads

    Het succesverhaal van ondernemer Meindert

    Meindert Kramer was pas achttien jaar oud toen hij cafetariahouder werd. Hij vindt zelf dat hij, ondanks zijn twintig jaar ervaring, nooit is uitgeleerd. Daarom deelt hij graag zijn kennis met andere (startende) ondernemers.

    Lees meer