

Meerdere vestigingen runnen; hoe doe je dat?
…ondernemer aan het woord!
Als iemand weet hoe het is om meerdere vestigingen te runnen, dan is het ondernemer René Nauta. Afgelopen januari opende hij zijn derde Kwalitaria. Maar hoe doe je dat, meerdere locaties runnen? En hoe zorg je ervoor dat het in alle zaken op rolletjes loopt? René vertelt!
Hoe is het allemaal begonnen?
René is een ondernemer van het eerste uur. Dit jaar hoopt hij zijn 25-jarig jubileum als ondernemer te vieren, waarvan 24 jaar als lid van franchiseorganisatie FFC. “Ik ga dus al een tijdje mee”, lacht hij. “Ik ben in 1996 begonnen als Vork-ondernemer, destijds ook een franchise cafetariaketen die al snel onderdeel werd van FFC.
In 2000 opende ik mijn tweede Vork-zaak. Ik was niet bewust zoek naar een tweede vestiging, maar het kwam op mijn pad. In de bestaande vestiging hadden we alles goed op orde, dus daarom besloot ik deze kans met beide handen aan te pakken. Uiteindelijk is de cafetariaketen Vork opgegaan in Kwalitaria en zijn mijn vestigingen in Bodegraven en De Meern getransformeerd naar Kwalitaria.”

Sinds het jaar 2000 runt René Nauta een vestiging in Bodegraven.
De kracht van franchise
Als we René vragen waarom hij destijds de keuze voor franchise heeft gemaakt, geeft hij aan dat het hem bovenal veel zorgen uit handen neemt. “Vooral over de marketing ben ik erg tevreden, dat krijg je zelf niet voor elkaar op zo’n grote schaal. Vanuit het hoofdkantoor is er veel kennis en ervaring beschikbaar. Ook de uitstraling van de formule en de kwaliteit van de producten is wat mij betreft echt de kracht van Kwalitaria.”
Begin dit jaar opende René zijn tweede vestiging in Bodegraven en daarmee zijn derde Kwalitaria-vestiging in totaal. “De locatie werd mij net voor de coronaperiode al aangeboden. De locatie was erg gunstig, dus daarom heb ik ervoor gekozen om het toch door te zetten.” Al viel dat niet mee, laat hij weten. “We moesten het echt hebben van afhaal- en bezorgbestellingen, terwijl de locatie uitnodigt om er te gaan zitten. Dat was dus balen, maar gelukkig hebben we de afgelopen maanden doorstaan en is ons zitgedeelte nu ook geopend.”

De nieuwe vestiging in Bodegraven-Centrum.
Wat is jouw rol als ondernemer?
“Zelf sta ik niet meer in de zaak, maar ik ben natuurlijk wel op de achtergrond aanwezig. In elke vestiging heb ik een bedrijfsleider die het aanspreekpunt is. Het is echt essentieel dat je iemand in de zaak hebt staan aan wie je de leiding met een gerust hart durft over te laten.”
Zijn er dan ook dingen waar hij tegenaan loopt bij het runnen van meerdere vestigingen? “De grootste uitdaging is toch wel om het allemaal soepel te laten verlopen. Om alles goed inzichtelijk te houden maken we bijvoorbeeld gebruik van een rooster-app. Ook alles cijfermatig goed in de gaten houden kan soms lastig zijn. Het is belangrijk om goed inzichtelijk te hebben wat er per filiaal gebeurt.
En nu op naar een vierde vestiging?
Voor nu is het niet meer mijn ambitie om een extra vestiging te openen, maar zeg nooit, nooit.
Ook meegroeien met Kwalitaria?
...go for it!
We vertellen je graag meer over de mogelijkheden van ondernemen bij Kwalitaria. Neem gerust contact met ons op of maak direct een vrijblijvende afspraak.
Wellicht ook interessant
-
Video
Video: Multi-franchise; hoe manage je meerdere zaken?
Dankzij ruim 30 jaar ervaring weet Frans Lunenburg alles van het reilen en zeilen in de cafetariabranche. Met inmiddels twee Kwalitaria-vestigingen op zijn naam, is zijn rol als ondernemer wel veranderd. In deze video vertelt hij meer over het runnen van meerdere zaken.
-
Tips&tricks
-
Downloads