KHN en fastservicebedrijven presenteren gezamenlijk Manifest aan staatssecretaris Van Ooijen
De fastservice sector wordt vaak bekritiseerd en weggezet als veroorzaker van een ongezonde leefomgeving. Wij laten met het Fastservice Manifest, een initiatief van KHN en diverse fastservice-bedrijven waaronder Kwalitaria, zien dat we juist deel uitmaken van de oplossing.
Op 14 mei heeft Kwalitaria samen met KHN en vijf andere bedrijven uit de fastservice het Fastservice Manifest naar buiten gebracht. In dit manifest geven Kwalitaria, McDonalds, KFC, Domino’s, Bram Ladage en FHC Formulebeheer aan welke stappen zij zetten op weg naar een gezondere voedselomgeving. Bijvoorbeeld op onderwerpen als gevarieerd aanbod, productverbetering, kindermarketing, vestigingsbeleid en nudging en communicatie. We willen een onderdeel van de oplossing zijn, in plaats van te worden gezien als het probleem. Op 27 mei hebben we het manifest aangeboden aan demissionair staatssecretaris van Ooijen.
In gesprek met de staatssecretaris over het manifest
Na het aanbieden van het manifest gingen we in gesprek met de staatssecretaris. De deelnemende bedrijven deelden hun ervaringen van de afgelopen jaren. Dat het bijvoorbeeld veel beter werkt om in kleine stapjes aanpassingen in producten door te voeren in plaats van gelijk hele grote stappen te willen zetten. Maar ook boden zij de regering de handreiking om gebruik te maken van de communicatiekracht van de sector. Vrijwel iedere Nederlander komt immers wel eens in een fastservicerestaurant.
KHN-voorzitter Marijke Vuik: “De staatssecretaris was oprecht geïnteresseerd in de best practices, maar ook in de uitdagingen van de sector. Voor de overheid is het natuurlijk ook belangrijk om te weten hoe we consumenten kunnen verleiden tot andere eetpatronen. Een genietmoment dat niet altijd supergezond is, kan prima. Als het maar niet iedere dag is."
Staatssecretaris Maarten van Ooijen (VWS): “De steun voor de doelen en afspraken van het preventieakkoord staat stevig overeind hebben de aanbieders van dit manifest bevestigd. Dat is een belangrijk signaal want gezond eten en het voorkomen van overgewicht blijft één van de grootste gezondheidsvraagstukken van deze tijd. Ik waardeer de inspanningen die worden geleverd en als ministerie willen we daarin ook samen blijven optrekken. Tegelijkertijd zullen we als samenleving als geheel nog veel meer moeten doen om de preventieakkoord doelen echt te halen en voor elkaar te krijgen dat de zorgelijke overgewicht trend onder kinderen en volwassen echt wordt gekeerd.”
Sluit je aan bij het Fastservice Manifest
Het manifest beperkt zich niet tot de zes initiatiefnemers. Het staat nadrukkelijk open voor alle bedrijven en ketens die achter de ambities staan en daar stappen voor willen zetten.
Dat kunnen kleine stappen zijn en het is aan ieder bedrijf zelf om te bepalen welke stappen ze in welk tempo gaan zetten. Als er maar beweging komt.
Hoewel de snack heus niet zal verdwijnen, zijn we ervan overtuigd dat ook de consument steeds meer zal vragen naar gezonde(re) alternatieven. Dan is het verstandig als ondernemers daarop inspelen.
Bron: KHN
Wellicht ook interessant
-
Nieuws
Kwalitaria doneert 30.000 euro aan Stichting Kinderen van de Voedselbank
Namens alle 136 vestigingen hebben we een cheque met dit mooie bedrag kunnen uitreiken aan het goede doel. Het bedrag is mede tot stand gekomen door onze gasten: voor elk verkocht kindermenu gaat er een donatie naar de stichting.
-
Nieuws
Vega snacken steeds populairder bij Kwalitaria; groei van 24%
Van een vega frikandel en bitterballen zonder vlees tot een spinazie-kaas burger; op de Kwalitaria menukaart zijn steeds meer vegetarische gerechten te vinden. De vraag naar alternatieven zonder vlees groeit en dat zien we ook terug in de cijfers.